Detox – Week 1

Wat is detox?

Deze week ben ik na mijn heerlijke vakantie weer fris begonnen aan mijn detox periode van 28 dagen.

Even voor de duidelijkheid, dit is geen dieet en ik doe het ook zeker niet om af te vallen. Voor mij is dit een manier om mijn lichaam af te laten kikken van bewerkte producten, suikers en ongezonde vetten.

Omdat ik toch het idee heb dat niet iedereen weet wat detox precies inhoud, toch nog even een korte uitleg:

Met de Engelse term ‘detox’ wordt in principe bedoeld: het verwijderen van (opgehoopte) gifstoffen uit het lichaam, ook wel ontgiften genoemd.

Enkele voorbeelden van mogelijke gifstoffen:

  • Verkeerde voeding
  • Medicijnen
  • Stress (intern)
  • Straling
  • Uitlaatgassen
  • Cosmetica (extern)

Het lichaam kan deze ongewenste stoffen voor een groot deel zelf prima verwerken. Echter kan het zo zijn dat, door welke redenen dan ook, het lichaam deze stoffen niet optimaal kan verwerken. Dan komen er dus meer gifstoffen binnen, dan dat er afgevoerd worden. Dit kan zich uiten in verschillende, soms vage, klachten zoals bijvoorbeeld: slapeloosheid, hoofdpijn, slechte stoelgang en een vale huid. Op de lange termijn kunnen ook ernstige ziektes hier het gevolg van zijn.

Door te detox-en, ontgift je jouw lichaam en verbeter je jouw voedingspatroon. Omdat je enkel voeding eet dat bedoeld is om te voeden, te versterken en te ontgiften, houd je meer energie over voor andere dingen.

Wat mag je dan allemaal wel en niet eten?

De truc is dat je juist voeding eet dat je lichaam niet of minder belast. Maar wat houdt dat nou precies in?
Om het overzichtelijk te houden vind je onderstaand enkele voorbeelden van do’s en don’ts.

Do’s

  • Groenten & Kruiden

  • Noten, zaden & pitten

  • Kiemen

  • Glutenvrije granen

  • Eieren

  • Vis

  • Geitenzuivel

  • Peulvruchten

Don’ts

  • Gluten

  • Suiker (en andere zoetstoffen)

  • Toevoegingen (kleur-, geur-, en smaakstoffen)

  • Koemelkproducten

  • Cafeïne

  • Vlees en gevogelte

  • Alcohol

  • Alle voorverpakte en bewerkte producten

Voorbereidingen

Mijn voorbereidingen op deze week begonnen vorig weekend al. Ik vind het namelijk erg handig als ik al bakjes in de koelkast heb staan met bijvoorbeeld groenten, granen, eieren en vis. Op de dag zelf heb ik dan zo een lekkere en voedzame salade in elkaar “geflanst”, die dan mee naar het werk kan.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Gestoomde groenten; broccoli of boontjes
  • Geroosterde groenten; courgette, aubergine of zoete aardappel
  • Granen; quinoa of zilvervliesrijst
  • Vis; gerookte zalm of tonijn

Overige boodschap-ideeën:

  • Peulvruchten
  • Sla
  • Komkommer/tomaatjes
  • Olijven
  • Geitenkaas/feta

Ontbijt

Mijn ideale detox-ontbijt is meestal havermout (of andere granen) pap. De basis-pap maak ik vaak in het weekend al klaar. Dan hoef ik in de ochtend alleen de pap nog maar te verwarmen en dan lekker te maken met vers fruit, kokosrasp, rozijnen en/of lijnzaad. In de winter heb ik zelfs een hartige variant die echt verassend lekker is (misschien dat ik daar in het najaar het recept nog wel van post).

Als ik ‘s ochtends een goed bord havermout eet, dan merk ik gewoon dat ik daar heel de dag op vooruit kan. Door de vezels ben je enorm lang verzadigd.

Tussendoortjes

Om ervoor te zorgen dat ik niet teveel eet in een keer vind ik het fijn om toch om de twee uur iets te eten. In theorie dan, want in de praktijk gebeurt dit door verschillende omstandigheden toch vaak niet :-). Als ik op pad ben, heb ik vaak wel iets bij wat ik dan makkelijk kan snacken:

  • Geitenyoghurt, fruit, granola
  • Rauwkost
  • Noten en zuidvruchten
  • Granen repen

Diner

Voor het avond eten is het lastiger om recepten te bedenken of uit te zoeken. Mijn vriend is namelijk een echte vlees eter en daar wil ik natuurlijk ook rekening mee houden. Vaak weet ik op voorhand al, dat hij een recept echt te gezond gaat vinden. Voor deze situaties heb ik meestal nog een stukje vlees in de vriezer, zodat hij toch aan zijn “trekken” komt.

Inspiratie haal op dit moment uit enkele van mijn favoriete kookboeken.

  • Green Kitchen Stories
  • Powerfood van Rens Kroes
  • In 28 dagen van Gifbelt naar Tempel – Het Kookboek
  • Hemsley & Hemsley

Wat heb ik deze week gegeten voor diner?

Ik heb naar mijn idee deze week gevarieerd en detox-proof gegeten EN het was nog lekker ook (vond ik dan)! Om jullie een idee te geven:

  • Zoete aardappel hache, heerlijk met al de specerijen en kruiden. Lekker met een eitje erin.
  • Geroosterde aardappelen (met schil), gestoomde boontjes met gebakken champignons, gerookte zalm en feta.
  • Lasagne (zonder pastavellen) met geroosterde aubergine, tomatensaus, geitenkaas en ei.
  • Spinazieupannenkoekjes met kikkerwetten/tahin/appel/kiemen vulling. Tim (mijn vriend) vond dit iets minder dus die heeft toch maar een andere maaltijd gemaakt voor zichzelf :-).

Op naar week 2!

Zoals jullie zien is het helemaal niet moeilijk of ingewikkeld om puur en onbewerkt te eten EN zo op deze manier te detox-en. Al na een week ervaar ik dat mijn zoetbehoefte verdwenen is (en die was wel degelijk aanwezig hoor :-)) en dat ik meer energie heb.

Dus op naar week twee, heb nu al weer zin om dit weekend lekker in mijn kookboeken te duiken en recepten uit te gaan zoeken!

2016-12-20T10:39:16+00:00