Detox – Week 2

Zo ook week twee was weer helemaal voorbereid met een flinke boodschappenlijst! Ik plan altijd graag wat we gedurende de week eten dan heb ik meestal genoeg aan 1 of 2 keer boodschappen doen.

Deze week had ik een gezellig uitje met familie en vrienden op de planning staan. Cafe Gasterij Den Hamse Bok had namelijk weer Hamse Hapas georganiseerd en daar hadden we al voor de vakantie voor gereserveerd! Deze avond heb ik dan ook echt heerlijk gezondigd (soms kan het nou eenmaal niet anders). Ze hadden er namelijk weer een feestje van gemaakt!

Hartige granenpap

Vorige week vertelde jullie al over de hartige variant voor de granenpap. Deze week was het weer best onstuimig, dus ik kreeg er spontaan zin in. Dit recept heb ik geleerd van mijn docent op de opleiding Natuurvoedingsadviseur (Marion Pluimes) en sindsdien ben ik verslaafd aan deze variant! Het makkelijke aan deze pap is ook, dat je de basis goed kan voorbereiden voor de hele week. De topping kan je dan per dag bekijken/bereiden.

Wat heb je nodig:

  • 1 cup graanvlokken (Meestal gebruik ik havervlokken, maar je kan ook een mix maken)
  • 4 cups water
  • Snufje zout
  • Paar rozijnen
  • Wat noten en pitten/zaden
  • Kurkumma

Hoe maak je de pap:

  • Laat alle ingrediënten zeker een half uur weken in de pan.
  • Zet daarna het vuur aan en laat een half uur zachtjes koken (let op wel goed erbij blijven en roeren, anders kookt de pap aan).
  • Laat na het koken de pap nog een half uur afkoelen (deze wordt dan dikker) en doe over in een glazen pot. Bewaar totdat je deze weer gaat gebruiken in de koelkast.

Op de dag zelf:

  • Doe 1 a 2 grote lepels in een pannetje en voeg wat water toe. Breng dan de pap weer aan de kook.
  • Voor de topping: snijd wat groenten die je in huis hebt (courgette, bosui, champignons) en bak deze even op.
  • Doe de pap in een diep bord, verdeel de gebakken groenten erover en serveer met gesneden verse dadels erover.
  • Ook lekker: Schuitje shoyu (soja saus) en kleine schep Natto Miso (gefermenteerde granen, geeft een zoutige smaak en is goed voor je darmflora).

Juist de hartige en de zoete smaken in deze pap zijn heerlijk samen!

Soep

We eten graag ook wel een keer in de week soep. Afhankelijk van het seizoen en waar we zin in hebben variëren we van courgette-, broccoli-, tomaten- of knolselderijsoep.

Deze week had ik zin in wat nieuws. Uit een van mijn favoriete kookboeken (The Green Kitchen Travels) heb ik een recept gehaald van tomaten-kikkererwten soep. Deze goedgevulde soep is ook ideaal voor tijdens de detox omdat deze bomvol groenten (tomaat, wortel, ui, bleekselderij) zit en ook nog eens kikkererwten bevat, deze zorgen voor een verzadigd gevoel!

Door de specerijen (komijn, koriander, kurkuma) streelt deze soep echt al je zintuigen! Je neus gaat er echt van open staan! Doordat de soep hartig en zoutig is heb ik op aanraden van het boek ook dadels erbij geserveerd, dit zoetje maakt de soep echt helemaal af! Hmmmm. Ik had nog twee bakjes over, die gaan natuurlijk de vriezer in. Ideaal voor als ik een keer geen zin heb om te koken.

Kiemen

Deze kleine plantjes zijn echt een superfood! De kiemzaden zitten bomvol voedingsenergie die nodig is voor het nieuwe plantje dat ontstaat bij het ontkiemen. Het bijzondere aan kiemen is dat deze zowel de wortel, de stengel en de vrucht van de plant bevat. Terwijl andere groenten slechts een enkele van deze drie bevat (bv. bleekselderij is de stengel, courgette is de vrucht). Alle voedingsstoffen zitten uit de zaden zitten dus ook allemaal nog in de ontkiemde zaden.

Waarom zijn kiemen zo gezond?

  • Kiemgroenten bevatten grote hoeveelheden anti-oxidanten die ervoor zorgen dat vrije-radicalen in ons lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stoffen die in ons lichaam worden aangemaakt en de cellen beschadigen.
  • Kiemgroenten zijn een goede bron van vitaminen, mineralen, eiwitten, enzymen en vezels.
  • Doordat de kiemgroenten al ‘voorverteerd’ zijn, worden deze stoffen allemaal nog beter opgenomen in je lichaam.
  • Kiemgroenten versterken je immuunsysteem.

De kiemen kan je ook in sommige winkels kopen, maar het is veel leuker, goedkoper en makkelijker om ze zelf te laten ontkiemen. Dit proces doet eigenlijk zich zelf. Hier is alleen water en jouw liefde voor nodig. Ik zal hier nog een keer een blog aan besteden.

Wat kan je allemaal met kiemen doen?

Alle kiemen hebben een andere smaak, de ene is wat rustiger van smaak, de andere weer wat mosterd achtig. Ik maak er meestal twee tegelijk, dan kan ik ze afwisselen. Ik kan er eigenlijk iedere dag wel iets voor bedenken.

  • Over de hartige pap
  • Over een salade
  • In gevulde wraps
  • In een omelet
  • Op een rijstwafel met geitenkaas of avocado
  • etc. eindeloze mogelijkheden

Snack-Time

In mijn eerste blog had ik al een recept met jullie gedeeld voor de notenboter. Verse dadels gevuld met dit overheerlijke goedje is echt een van mijn favoriete snacks op het moment!

Deze combinatie van dadel en notenboter is ook nog eens perfect.

  • Dadels bevatten enorm veel vitamines en mineralen.
  • Dadels bevatten veel vezels, die goed zijn voor je verzadiging.
  • Noten bevatten veel gezonde vetten, die goed zijn voor je hormoonhuishouding.
  • De vetten in de notenboter zorgen voor een langzamere opname van de suikers uit de dadels.
  • Bij zwangerschap: Een goede aanvulling op je foliumzuur-behoefte (naast je supplementen).

Verder heb ik deze week nog gegeten:

  • Gevulde aubergine (naar recept van Het Tempelkookboek)
  • Pizza met bloemkoolbodem (recept van Rens Kroes), maar deze staat vanavond pas op de planning

Zo de tweede week is weer voorbij gevlogen, alweer op de helft van de 28 dagen detox. Op naar week drie!

PS: Week 3 & 4 zijn er niet meer van gekomen in verband met mijn zwangerschap. Opeens was al mijn eetlust weg. Beetje vervelend.

2016-12-20T10:40:32+00:00